Masz pytanie? Napisz! stowarzyszenie@zsem.edu.pl

Debaty naukowe w Elektryku

10 grudnia 2019 w świetlicy ZSEM odbyła się ostatnia w ramach projektu debata, tym razem szkolna, która była ostatnim elementem projektu. Do tej debaty zgłosiły się dwie klasy informatyczne III j oraz II i. Obie klasy wystawiła do debaty trzy, 3-osobowe grupy, z których każda debatowała na inny temat. Poniżej zestawienie obszarów tematycznych i tematów:

Obszar tematyczny: postęp techniczny; eksperci Adam Niemczak, Tomasz Liber

Temat:  Gry komputerowe – rozwijają czy szkodzą?

Rozwijają: Paweł Drzyzga, Dawid Ormanty, Paweł Poręba (klasa 3j) 

Szkodzą: Marcel Piekarz, Szymon Jacak, Oskar Basiaga (klasa 2i) 

Obszar tematyczny: ochrona środowiska, ekologia; eksperci Edyta Nowak, Anna Chronowska

Temat: Planeta albo plastik – czy mamy jeszcze szansę?

Za plastikiem: Dawid Kruk, Kacper Lelito, Jakub Hruby ( klasa 2i) 

Przeciw plastikowi: Magdalena Sekuła, Dominik Kulig, Tomasz Bednarek (klasa 3j)  

Obszar tematyczny: społeczeństwo obywatelskie; eksperci: Maria Siciarz, Dorota Kulig

Temat: Unia Europejska –  brexit czy sojusz ?

Za brexitem: Łukasz Świgut, Ewa Śmigowska, Mikołaj Hila (klasa 3j) 

Za Unią Europejską: Miłosz Stypuła, Michał Szymbara, Dawid Ciastoń (klasa 2i) 

W komisji konkursowej zasiedli:

Przewodnicząca Jury Pani Katarzyna Tokarczyk, dziennikarka z Gazety Krakowskiej, która pełniła rolę moderatora debaty,

Wicedyrektorka ZSEM Pani Ewa Dziedzic,

Prezes Stowarzyszenia Sądecki Elektryk Pan Marek Ryglewicz,

Wychowawczyni klasy III j Pani Małgorzata Matląg,

Wychowawca klasy II j Pan Piotr Szczypuła.

W roli obserwatorów wystąpili pozostali uczniowie obu klas.

Młodzież obu klas doskonale przygotowała się we wszystkich tematach, wykazała się ogromną wiedzą, którą umiejętnie wykorzystywali zbijając argumenty strony przeciwnej, powołując się na wyniki najnowszych badań, cytując światowej klasy ekspertów. Po blisko dwugodzinnej dyskusji, komisja konkursowa zdecydowała się przyznać I miejsce klasie II i, która otrzymała nagrodę w wysokości 500 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie wycieczki szkolnej. Klasa IIIj otrzymała nagrodę w wysokości 300 zł. Zapraszamy do oglądania galerii zdjęć.

28 listopada odbyła się ostatnia debata klasowa realizowana przez Stowarzyszenie Sądecki Elektryk.

Uczestnikami byli uczniowie klasy 1p5, a temat dyskusji to: Samochód z napędem konwencjonalnym czy elektrycznym.

Uczestnicy debaty doskonale przygotowali się do przedstawienia swoich racji, posiadali wiele danych dotyczących tematu. Dzięki temu dyskusja przebiegała bardzo sprawnie i wzbudziała duże zainteresowanie wśród widowni.

Uczniowie biorący udział w debacie:

Samochód z napędem konwencjonalnym:

  • Piotr Kątniak
  • Cezary Rosiński
  • Szymon Kosecki

Samochód z napędem elektrycznym:

  • Witold Mordarski
  • Mateusz Żelasko
  • Konrad Chomoncik

Słuchacze debaty w głosowaniu przyznali zwycięstwo grupie, które przedstawiała argumenty za samochodem z napędem konwencjonalnym.

Gratulujemy uczestnikom!


22 listopada w świetlicy szkolnej odbyła się kolejna debata realizowana przez Stowarzyszenie Sądecki Elektryk.

Uczestnikami  byli uczniowie klasy 1j5, a temat dyskusji to: Klonowanie człowieka – zagrożenie czy szansa?

Argumenty obu grup były bardzo  rzeczowe, ciekawe, a nawet zaskakujące co spotkało się z dużym zainteresowaniem ze strony zgromadzonej publiczności oraz jury w składzie:

 p. dyrektor Magdalena Bochniarz, p. Anna Chronowska i p. Edyta Nowak.

Gratulujemy uczestnikom!

Dnia 7 października 2019 roku w naszej szkole odbyła się I debata klasowa pod hasłem: Nacjonalizm – zagrożenie otwartości czy obrona wartości (ojczyzny) , w której wzięli udział uczniowie z klasy 1e5. Nacjonalizm jako wartość i obrona ojczyzny bronili : Wiktor Chruślicki, Albert Nowak i Mateusz Baziak. Po stronie przeciwnej byli: Igor Lelito, Kajetan Stępka i Wiktor Jeleń.
Na dyskusję zostały zaproszone: wicedyrektor pani Ewa Dziedzic, polonistka pani Dorota Kulig, i wychowawczyni klasy pani Agata Wójs. Słuchaczami całej dyskusji byli także uczniowie klasy 1e5. Na początek Albert Nowak przywitał wszystkich zebranych i wyjaśnił ogólne pojęcie nacjonalizmu. Następnie rozpoczęła się dyskusja, w której obie grupy argumentowały swoje racje. Podczas debaty pojawiały się pytania ze strony uczniów i nauczycieli, na które odpowiadali przedstawiciele poszczególnych zespołów. Spotkanie zakończyło się podsumowaniem ze strony obu grup oraz głosowaniem słuchaczy. Po głosowaniu uczestnicy stwierdzili, że zespół broniący nacjonalizmu lepiej przedstawił swoje racje i przez to wygrał, pomimo że obie grupy starały się jak najlepiej oddać swoje przekonanie.

Zaczynamy drugą edycję projektu Debaty Naukowe w Elektryku. Projekt jest współfinansowany przez Województwo Małopolskie. Tak jak w pierwszej edycji w ramach projektu odbędą się trzy debaty klasowe i jedna szkolna. Młodzież będzie debatować w trzech obszarach tematycznych, w ramach których nasi szkolni eksperci przygotują po trzy tematy/tezy do dyskusji. Obszart tematyczne to :

Obszar tematyczny: postęp techniczny; eksperci Adam Niemczak, Tomasz Liber

tematy/tezy

1. Samochód z napędem konwencjonalnym czy elektrycznym?
2. Scentralizowane czy rozproszone wytwarzanie energii?
3. Gry komputerowe – rozwijają czy szkodzą?

Obszar tematyczny: ochrona środowiska, ekologia; eksperci Edyta Nowak, Anna Chronowska


tematy/tezy

1.  Klonowanie człowieka – zagrożenie czy szansa?

2. Planeta albo plastik – czy mamy jeszcze szansę?

3. Amazonia – zagrożone „płuca Ziemi” czy szansa dla kolonizacji i rozwoju rolnictwa?

       

Obszar tematyczny: społeczeństwo obywatelskie; eksperci: Maria Siciarz, Dorota Kulig

tematy/tezy

  1. Nacjonalizm – zagrożenie otwartości czy obrona wartości (ojczyzny);
  2. Unia Europejska –  brexit czy sojusz;
  3. Migracje we współczesnej Europie.

Regulamin